معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در حالی از برخورد با پزشکانی خبر داد که دکزامتازون را در موارد غیر ضروری تجویز کنند و گفت: با توجه به اینکه دگزامتازون جزو کورتون ها است و سیستم ایمنی بدن را به شدت پایین می آورد بنابراین تجویز آن برای آنفلوانزا و بیماریهای ویروسی و مواردی که ضرورتی ندارد، حتی باعث مرگ می شود.
کد خبر: ۸۰۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ 23 December 2019

به گزارش خبرنگار تابناک از اصفهان، ابوالفضل اصلانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: متاسفانه برخی از پزشکان دگزامتازون را غیرضروری برای بیماران خود تجویز می کنند که در کارگروه تجویز مصرف منطقی دارو این مورد کاملا به پزشکان تذکر داده شده است و در صورتی که مشاهده کنیم داروخانه یا پزشکی دکزامتازون را بدون دلیل منطقی پزشکی به بیمار یا فرد تحویل دهند، با آنها برخورد میشود و این در حالی است که باید دگزامتازون برای التهابات مغزی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه امروز 21 قلم دارو در اصفهان کمبود داریم که در اوایل هر ماه سهمیه دارویی به استان ها داده میشود، گفت: طی دو تا سه ماه گذشته همواره اقلام دارویی را بین 15 تا 20 قلم داشتیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: خوشبختانه نخبگانی زیادی در شهر و کشور داریم که در تولید داروی ایرانی در حد کیفیت نمونه خارجی میتوانند اقدام کنند که طی این سالها به خاطر واردات دارو شاید خیلی به این افراد توجه نشده بود اما امروزه به سراغ تک تک آنها رفتیم و نتایج خوبی را دریافت کردیم و در مواردی داروی ایرانی را توصیه می کنیم به بیماران.

وی با اشاره به اینکه در عرصه دارو با مشکل خاصی مواجه نیستیم و بالغ بر 97 درصد نیاز دارویی کشور را می توانیم در داخل تامین کنیم و تنها 3 درصد تامین دارو را به خارج وابسته ایم که بدنبال تولید ایرانی این اقلام دارویی نیز هستیم، ادامه داد: این در حالی است که در عرصه تجهیزات پزشکی 60 درصد به خارج وابسته ایم و 40 درصد تولیدات داخلی است که در این حوزه شرکت های دانش بنیان و کارخانجات متفاوتی ورود پیدا کردند بدنبال تولید نمونه داخلی آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تجهیزات پزشکی وارداتی از کشور امریکا بود، گفت: در همین راستا حتی برخی از شرکت های ایرانی تولید کننده تجهیزات پزشکی به این شرط حاضر به تولید شدند که اگر در شرایطی تحریم رفع شود باز هم وزارت بهداشت محصولات آنها باشد که هم اکنون 80 کارخانه تولیدی تجهیزات پزشکی و باند و گاز و منسوجات پزشکی داریم و 13 شرکت دانش بنیان فعال است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وجود 250 شرکت دارویی خبر داد و گفت: اصفهان در تولید دارو کشور سهم 10 درصدی دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته دارو را به 53 کشور صادر می کردیم که نشان از با کیفیت بودن داروی ایرانی است امروزه صادرات محدود به کشورهای اطراف شده است، گفت: در حال حاضر ارز دولتی برای تولید داروها تخصیص می یابد اما برای داروهای مکمل و گیاهی ارز نیمایی به آن اختصاص می یابد.

اصلانی با اشاره به اینکه کمبود داروها را عمدتا برای داروهای  وارداتی و برند خاص داریم ، افزود: برای تهیه دارو نیاز به مواد اولیه داریم که هنوز هم عمدتا از اروپا وارد میشود اما مواد جانبی  برای تهیه دارو عمدتا از کشورهای اسیایی مثل چین و هند آورده میشود.

اصلانی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل کمبود واکسن آنفلوانزا رفع شده است و امروز در تمامی داروخانه ها موجود است، گفت: تمام اقلام دارویی در چهار داروخانه امین، سجاد، الزهرا و امام حسین قابل دست یابی است و برای هر شهرستان نیز یک داروخانه مرجع قرار دادیم.

وی با بیان اینکه در داروهای اصلی قاچاق نداریم و به صفر رساندیم و این در حالی که هنوز 2 درصد قاچاق داروهای مکمل را داریم و افزود: بازار ناصر خسرو  در اصفهان نداریم اما دلالان دارویی داریم .

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به مطالبه 300 میلیارد تومانی این معاونت از بیمه تامین اجتماعی گفت: عدم پرداخت به موقع مطالبات باعث می شود که نتوانیم سرموقع دستمزد تولید کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی را پرداخت کنیم و همین مسئله سبب بی انگیزگی آنها و حتی متوقف شدن کار می شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه داروهای بیماران خونی مثل تالاسمی و هموفیلی نیز مشکلی نداریم گفت: سامانه 190 برای دریافت اطلاعات دارویی به شهروندان معرفی می شود .

اصلانی نیز از تعطیل شدن 179 صنایع غذایی در اصفهان از سال گذشته خبر داد و گفت: در جلساتی که با استاندار اصفهان داشتیم مقرر شد بتوانیم با رفع مشکل این صنایع آنها را به چرخه تولید برگردانیم که بتوانیم سهم زیادی در حوزه اشتغال فراهم سازیم که در همین راستا 10 تا صنعت به چرخه تولید برگشتند و هم اکنون میزان صنایع غذایی فعال 820 کارخانه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار